“Archeologische” vondst bij de Asschatterweg

Asschatterweg

“Archeologische” vondst bij de Asschatterweg

Bij graafwerkzaamheden achter de woning aan Walstro 2, nabij de keerkade Aschatterweg is een as van een spoorkar, gebruikt op smalspoor bij aanleg van Valleikanaal, opgegraven. De as is naar Fort aan de Buurtweg te Renswoude gebracht.

smalspoor
De foto’s zijn gemaakt door Cor Keuning op 23 april 2018
smalspoor
De foto’s zijn gemaakt door Cor Keuning op 23 april 2018

Achtergrond historie valleikanaal
De Geldersevallei is heel lang waterstaatkundig een probleemgebied geweest. Vanaf de hoger gelegen flanken komt overtollige neerslag via een groot aantal beken – zoals de Lunterse- en de Barneveldse-beek – in de relatief vlakke Vallei. Vaak was de wateraanvoer groter dan de afvoercapaciteit, wat tot overstromingen leidde. Men kan zich nauwelijks meer voorstellen dat de weilanden in Hamersveld en Asschat tot in de jaren 30 van de vorige eeuw, bijna elke winter onder water stonden. De zware stormvloed van 13-14 januari 1916, die in Leusden, Eemland en veel plaatsen rondom de Zuiderzee grote schade toebrengt, is de druppel die de emmer doet overlopen. Een staatscommissie ontwerpt in 1933 een afwateringsplan voor de Geldersevallei, de uitvoering wordt begeleid door de Nederlandsche Heidemaatschappij. Voor het toezicht worden waterschappen opgericht.

Door de grote recessie wordt besloten dat het graven van het Valleikanaal een werkverschaffingsproject moet worden dat in handkracht wordt uitgevoerd. De werklozen worden met honderden per trein uit steden aangevoerd. Omdat het om een werkverschaffingsplan ging, komt er bij het project Valleikanaal niet veel innovatie aan te pas. De mensen moeten immers ‘aan de bak’, met slechts de hulp van schop, kruiwagen en – pas later – zogenaamde kipkarren op smalspoor (zie foto). Van destijds al wel bestaande draglines, werd geen gebruik gemaakt.

smalspoor valleikanaal
smalspoor Valleikanaal

Meer informatie en foto’s over de historie van het Valleikanaal is te vinden op de Canon van Leusden en bij Arcadis over de historie van het project valleikanaal.